آموزشی- پژوهشی

   یکی از تأکیداتی که در نظریه هانتینگتن مطرح می شود اهمیت فرهنگ به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده توسعه سیاسی و ایجاد دموکراسی است . عامل فرهنگ در مکتب نوسازی جدید به طورگسترده تری مورد بررسی قرار گرفته است.

   هانتینگتن و نلسون (1976) به مقوله مشارکت به عنوان معلول و اثر تبعی توسعه می نگرند. درادبیات این دو نظریه پرداز، مشارکت سیاسی به عنوان امری عینی و مجزا از نگرش های ذهنی فرد تلقی می شود . طبق تعریف آنها مشارکت سیاسی«فعالیت شهروندان خصوصی به منظورتأثیر نهادن برفرآیند تصمیم گیریهای درست است». بنابراین آنها مشارکت سیاسی را تابعی ازدامنه فعالیت های دولت در جامعه می دانند. آنها مشارکت را هدف ندانسته و آن را تابعی ازمنابع فعالیت های درست و تصمیمات نخبگان حاکم و سیاست های آنها یا به طور کلی محصول جانبی توسعه محسوب می کنند. به این معنا که نخبگان برای تحکیم قدرت خود، تحکیم استقلال ملی یا اصلاحات اجتماعی و یا کاهش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی و ...، مشارکت بخشهایی از جامعه را در سیاست تشویق می کنند یا اینکه چون توسعه اقتصادی و اجتماعی، فرصت های تحرک اجتماعی و اقتصادی فرد را بیشترمی کند، در درازمدت افزایش منزلتهای بالاتر در جامعه وگسترش نگرش های ذهنی احساس توانمندی و مؤثر بودن از نظر سیاسی موجب گسترش مشارکت سیاسی می شود. هانتینگتن و نلسون اشکال مختلف مشارکت سیاسی را موارد ذیل می دانند: فعالیت در انتخابات، اعمال نفوذ، فعالیت سازمانی، ایجاد روابط فردی با مقامات قدرتمند، خشونت و استفاده از زور برای تَأثیر گذاشتن بر تصمیمات دولت.

    مشارکت سیاسی می تواند در قالب یکی از موارد بالا یا چند مورد آن صورت گیرد. هانتینگتن و نلسون براساس تجربه کشورهای صنعتی و پیشرفته غربی به این نتیجه می رسند که توسعه اقتصادی واجتماعی لزوما باعث افزایش مشارکت نمی گردد؛ ولی در دوره های زمانی طولانی و زمان بر، رابطه ای بین این دو متغیر برقرارمی شود وهرچه توسعه اقتصادی – اجتماعی بیشتر شود، مشارکت سیاسی بالاتری مشاهده می شود. دراین میان عوامل دیگری مثل مهاجرت، جنگ، علایق مذهبی وعقیدتی مستقل ازتوسعه اقتصادی، موجب ارتقا وآگاهی گروهی، دخالت در سازمان ها و نیز تشدید فعالیت های دولت می شود که به نوبه خود محتمل است مشارکت سیاسی را افزایش دهد. این دو نویسنده بین گسترش فرصت های تحرک اجتماعی و فردی و مشارکت سیاسی درکوتاه مدت رابطه معکوسی قائل اند و افراد اگر بتوانند با استفاده از وسایل دیگر( مهاجرت، بالا بردن سطح سواد، انتقال به مشاغل پرمنزلت تر یا کسب درآمد بیشتر) به اهداف موردنظر که در مجموع همان بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی است دست یابند، معمولا از مشارکت در سیاست و فعالیت اجتماعی صرف نظر می کنند. هانتینگتن و نلسون دو عامل کلی را در گسترش مشارکت سیاسی در جوامع در حال توسعه مؤثر می دانند :

1- تأثیر نخبگان سیاسی در ترغیب مردم به مشارکت و میزان توانایی آنها در این که چقدر بتوانند افکارعمومی را در جهت مشارکت کانالیزه کنند.  

2- میزان آگاهی گروهی وانسجام اجتماعی این جوامع.    

هانتینگتن و نلسون معتقدند که توسعه اقتصادی و اجتماعی به دو شکل می تواند در مشارکت مردم تأثیر گذارد :

1- ازطریق تحرک اجتماعی: تحرک اجتماعی باعث بالا رفتن منزلت اجتماعی فرد می گردد؛ که خود موجب احساس توانمندی و کارایی بالاتر و قدرت تأثیرگذاری در تصمیم گیری دستگاه های عمومی و نتیجتا باعث مشارکت بیشتر فرد در امور اجتماعی و سیاسی می گردد. این تحرک بیشتر نتیجه یک توسعه اقتصادی است .

2- ازطریق عضویت سازمانی: داشتن مشارکت فعال درسازمان های جمعی، باعث می گردد که مشارکت سیاسی– اجتماعی افراد خود به خود بالا رود و افراد از طریق جو حاکم بر این گروه ها و سازمان ها در فعالیت های سیاسی و اجتماعی درگیر شوند . این مجرای مشارکتی به مراتب از مجرای اول (تحرک اجتماعی افراد) تأثیرگذارتراست. 

منبع: پایان نامه کارشناسی ارشد، اسفند ماه ۱۳۸۷،دانشگاه پیام نور-مرکزتهران-سیدحمیدرضاموسوی خورشیدی

+ نوشته شده در  سه شنبه 1388/04/23ساعت 17:40  توسط موسوی خورشیدی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ

پیوندهای روزانه
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران
مجلس شورای اسلامی
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
پورتال همگام
پورتال وزارت آموزش وپرورش
اداره کل آموزش وپرورش استان قم
اداره آموزش وپرورش ناحیه 2 قم
وبلاگ اقدام پژوهی ناحیه 2 قم
مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت خانه
سیستم اتوماسیون اداری آموزش و پرورش ناحیه 2قم
گروه درسی مطالعات اجتماعی دفترتالیف
گروه درسی تاریخ دفترتالیف
خبرگزاری آفتاب
خبرگزاری تسنیم
خبرگزاری فارس
خبرگزاری جمهوری اسلامی
خبرگزاری دانشجویان ایران
خبرگزاری مهر
اقدام پژوهی ناحیه 2 قم
سامانه جامع مدیریت آموزش ویادگیری فرهنگیان
کتب درسی الکترونیکی
عکس ماهواره ای زمین
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
اردیبهشت 1393
مهر 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
آبان 1390
مهر 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
دی 1389
آبان 1389
مرداد 1389
اردیبهشت 1389
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
آذر 1387
آبان 1387
مهر 1387
اردیبهشت 1387
آرشيو
پیوندها
سایت دانشگاه تهران
سایت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سایت دانشگاه فرهنگیان
سایت دانشگاه تربیت مدرس
سایت دانشگاه علامه طباطبایی
سایت دانشگاه شهیدبهشتی
دانشگاه تربیت معلم
انجمن جامعه شناسی ایران
مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی
کتابخانه،موزه و مرکزاسناد مجلس شورای اسلامی
مرکز تحقیقات صدا و سیما
پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران
شبکه ملی مدارس ایران
مدرسه اینترنتی تبیان
مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران
سایت جهاد دانشگاهی
تست آی کیو
باشگاه دانش پژوهان جوان
انجمن ایرانی تعلیم و تربیت
پورتال وزارت علوم، تحقیقات وفناوری
انجمن برنامه ریزی درسی ایران
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مجله فرهنگ پژوهش
دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
سایت انجمن مطالعات برنامه درسی
معاونت آموزش نظری و مهارت های پیش دانشگاهی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
صندوق ذخیره فرهنگیان
بانک عکس آموزش و پرورش ایران
موسسه آموزش از راه دور
سازمان دانش آموزی
دفتر مدارس خارج از کشور
عکس ماهواره ای ناحیه 2 قم
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام وایران
نظام رتبه بندی معلمان
سامانه قوانین ومقررات کشور
شورای عالی آموزش وپرورش
صندوق ذخیره فرهنگیان
سامانه نظام پیشنهادات
نانوفناوری کشورهای اسلامی
مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی
بنیاد icdl ایران
جشنواره رسانه علم وفناوری
دانشگاه قم
دانشگاه تهران پردیس قم
بنیاد ملی نخبگان
بنیادنخبگان استان قم
دانشگاه پیام نوراستان قم
دانشگاه آزاد اسلامی واحدقم
مرکز رشد دانشگاه قم
سایت ترجمه آنلاین
نمونه سوالات کشوری سال های گذشته
معاونت آموزش های کوتاه مدت نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش
مرکزآموزش مدیریت دولتی
وبگاه آموزشگاه ارتقاء علمی و پیشرفت تحصیلی ناحیه
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM